dinsdag 18 februari 2014

Etappe 5 - Olympische gedachten (2)

Verliezen is erg voor een topsporter, maar verliezen met een miniem verschil trekt een wissel op de rest van je leven, blijkbaar. Begin vorige week hadden we Jan Smeekens die goud mis liep met een verschil van 1/100 seconde na nog geen 70 seconden schaatsen op 500 meter. Dus 1/6932.4 seconde per seconde. Koen Verweij liet in het weekend zien dat het nog net een tikkeltje erger kan: 3/1000 op 105 seconden. Dat is dus 3/105000 seconde per seconde. Dat laatste is dus een verlies van 0,00057 seconden per minuut.
Ik kan me er geen voorstelling bij maken bij die getallen. Het enige wat dan helpt, is visualiseren. Net zoals ik de laatste 6 km van een marathon doorkom door in te beelden dat ik alleen nog maar van mijn werk naar huis hoef te lopen. Dan _voel_ ik ook exact hoe ver (of dichtbij) dat laatste stukje nog is.
Afijn, ik heb de afgelopen trainingen heel wat lopen hoofdrekenen. Ook overigens een prachtige afleiding van alle factoren die je laten afzien. Stel, ik loop een marathon in 3:15:00. Dat zijn 195 minuten. Dat zou dus een verschil opleveren van 0,111 seconde op basis van de achterstand van Verweij. Zou ik in de positie van Smeekens zitten, dan zou dat 1,696 seconden zijn op de finishlijn.
Ik heb de uitslagen van de afgelopen jaren er nog eens bijgepakt. Een goede seconde sneller zou mij geen betere klassering opgeleverd hebben. Laat staan dat een tiende mij verder gebracht zou hebben. Bij de toppers zien we een dergelijk relatief verschil ook zeer zelden. De Boston marathon lijkt daar echter een abonnement op te hebben. Er is zelfs een website waar dergelijke statistieken bijgehouden worden. http://www.boston.com/sports/marathon/history/closest_men/ Een verschil van 1/10 seconde heb ik echter nergens terug kunnen vinden.
Je ziet het, in de marathon zijn dergelijke verschillen zeer zeldzaam, zowel voor de liefhebber als voor de echte prof. Misschien de komende trainingen eens doorrekenen wat dit betekent voor een etappe in de Tour de France van 5 tot 6 uur die beslist wordt op basis van een fotofinish.

Geen opmerkingen: